A A A

Urządzenie rozruchowe

Przy uruchamianiu silnika, rozrusznik obraca wał korbowy bardzo powoli (około 40 do 100 obr/min). Szybkość przepływu powietrza w gardzieli jest wtedy bardzo mała, a podciśnienie w rurze ssącej stosunkowo niewielkie. Rozpylanie i odparowanie paliwa przebiega bardzo powoli. Aby ułatwić rozruch silnika, należy znacznie wzbogacić mieszankę w chwili jego uruchamiania, tak aby była ona 3 do 5 razy bogatsza niż podczas normalnej pracy nagrzanego silnika. To zadanie wzbogacenia mieszanki podczas rozruchu wykonuje przepustnica powietrza lub dodatkowy gaźniczek rozruchowy. Dodatkowa przepustnica powietrza znajduje się u wlotu powietrza do gaźnika, a więc przed gardzielą i przed rozpylaczem. 

Przepustnicą powietrza jest sterowana za pomocą dodatkowego cięgła, umieszczanego na tablicy rozdzielczej.

Po przymknięciu dodatkowej przepustnicy powietrza, silnik nie może zassać powietrza, wyciąga więc z rurki rozpylacza zwiększoną porcję benzyny, przez co mieszanka zostaje silnie wzbogacona.

Nowoczesne gaźniki są wyposażane w inne urządzenie rozruchowe: do gaźnika dobudowany jest jakby drugi mały gaźniczek, włączany tylko na czas rozruchu.

Silnik uruchamia się z zamkniętą przepustnicą mieszanki. Wyciągnięcie na tablicy rozdzielczej gałki urządzenia rozruchowego powoduje obrócenie okrągłej tarczy w dododatkowego gaźniczka benzyny ze specjalnej studzienki. Benzyna miesza się z powietrzem zasysanym przez dysze powietrza.

Podczas kilku pierwszych obrotów wału korbowego przy rozruchu, silnik otrzymuje bardzo bogatą mieszankę, wysysając paliwo ze studzienki. Następnie, gdy szybkość obrotów wału korbowego silnika wzrasta, studzienka opróżnia się z paliwa i z kanalika gaźniczka wypływa mieszanka uboższa niż na początku rozruchu. Napływ paliwa do studzienki urządzenia rozruchowego jest hamowany przez specjalną dyszę paliwa.

W czasie normalnej jazdy, dodatkowy gaźniczek rozruchowy powinien być bezwzględnie wyłączony przez wciśnięcie gałki urządzenia rozruchowego na tablicy rozdzielczej.

W niektórych nowoczesnych samochodach stosuje się gaźniki z tzw. termo starterami automatycznymi. W takim gaźniku, zasada urządzenia rozruchowego nie różni się od zasady opisanego powyżej gaźniczka, z tą różnicą, że włączanie i wyłączanie gaźniczka odbywa się samoczynnie. Samoczynne sterowanie urządzenia rozruchowego polega na oddziaływaniu temperatury przewodu wydechowego na bimetalową płaską taśmę termostatu. Pod wpływem temperatury taśma zmienia swoje położenie, otwierając lub zamykając kanaliki urządzenia rozruchowego.